czwartek, 26 marca 2015

Kot w labiryncie czyli stworzyliśmy kolejną grę...

Kot w labiryncie to kolejna gra jaką programowaliśmy w Scratch`u. Ostatnio na wtorkowych zajęciach młodszej grupy kot gonił mysz, a dziś po prostu spacerował, ale żeby tak nam pięknie chciał chodzić musieliśmy nad tym intensywnie popracować. Po pierwsze musieliśmy ustalić czym właściwie nasz kotek ma być sterowany i jak ma reagować na poszczególne kolory, z których składa się labirynt. Wykonaliśmy też szybkie ćwiczenie, które w praktyce pokazało  nam jak to wszystko zadziała.  I kiedy udało nam się już wszystko ustalić i przetestować różne możliwości i konfiguracje poszło już całkiem łatwo - określiliśmy tylko ilość kroków, styl obrotów i .... bawiliśmy się naszą grą. Jeszcze tylko ostatnie modyfikacje i niestety półtorej godziny minęło :( Za tydzień gry nie będzie (choć kto wie;), ale na pewno na zajęciach zagości świąteczny klimat, który natchnie nas do wykonania świątecznych i wiosennych kartek. 

Z grupą piątkową również pracowaliśmy nad grą Kot w labiryncie. Wspólnie stworzyliśmy scenariusz gry, a następnie krok po kroku realizowaliśmy... Grę udało nam się praktycznie ukończyć, ale planujemy jeszcze na kolejnych zajęciach, które odbędą się już po Świętach czyli 10.04.2015, wprowadzić kilka modyfikacji:)


A tu kilka zdjęć z ostatnich zajęć (grupa wtorkowa)








sobota, 21 marca 2015

"Uciekaj myszko do dziury..."

Przy okazji ostatnich zajęć aż chciałoby się zaśpiewać "uciekaj myszko do dziury, bo Cię tam złapie kot bury..." jednak ani nasz kot nie jest bury ani też Scratch'owa mysz nie ma wielkiego pola do biegania. W tym tygodniu, razem z grupami z gimnazjum programowaliśmy prostą grę, w której wykorzystaliśmy kilka nowych, ciekawych funkcji (poruszanie się zgodnie z ruchami wskaźnika myszki, kot zmieniający kostiumy czy też ustalanie współrzędnych duszków na planszy).
Nasze umiejętności są coraz większe a młodzież coraz bardziej zaciekawiona co nas w szczególności cieszy. 


piątek, 13 marca 2015

Kot łapie mysz - podejście pierwsze

Z grupą piątkową udało nam się zrobić dziś, aż kilka fajnych rzeczy w Scratchu. Po pierwsze powtórzyliśmy  to co już wiemy o modyfikacjach postaci w Scratchu, nauczyliśmy się jak tworzyć prostą animację - czyli zmieniać kostiumy u duszka oraz rozpoczęliśmy pracę nad naszą pierwszą grą w Scratchu "Kot goni mysz". Rozpoczęliśmy od wyboru postaci, nadaliśmy im odpowiednie nazwy, wybraliśmy tło odpowiednie dla naszej gry i opracowaliśmy mini scenariusz. Udało nam się stworzyć skrypt dla duszka - myszki czyli określić dokładnie jej zachowanie. Za tydzień zajmiemy się kotkiem i poddamy naszą grę przeróżnym modyfikacjom :) A tu kilka fotek z tworzenia animacji....









czwartek, 12 marca 2015

Pierwsze Scratch'owe koty za płoty!

Chrzanowscy gimnazjaliści z PG1 rozpoczęli swoją przygodę z kodowaniem. Są kolejną grupą, która podczas cotygodniowych warsztatów odbywających się w bibliotece będzie poznawać tajniki języka programowania Scratch. 
Pierwsze koty za płoty (dosłownie!) już za nami a działo się sporo. Duszek-kot nie tylko zaczął poruszać się na naszych ekranach ale także dość znacząco i głośno miałczeć! Kilka kliknięć, zdefiniowanych poleceń a tyle zabawy!

Już nie możemy doczekać się kolejnego spotkania, podczas którego zaprogramujemy swoją pierwszą grę "kot goni mysz".





środa, 11 marca 2015

Kot goni mysz?

Z wtorkową grupą mieliśmy tworzyć grę "Kot goni mysz", ale skończyło się na mieliśmy. Zajęcia rozpoczęliśmy od przypomnienia sobie tego czego już o kodowaniu się dowiedzieliśmy. Zajęliśmy się też prostymi animacjami w Scratchu np. zmianą kostiumów duszków i łączeniem dwóch duszków w jednego i innymi bajerami :) Na pierwszy ogień do modyfikacji poszło całkiem zwyczajne autko, które następnie przeobraziło się w policyjny samochód jadący z zawrotną szybkością - oczywiście na sygnale. Zabawa tak wciągnęła dzieciaki, że półtorej godziny minęło w mgnieniu oka i koniec końców nie doszliśmy do tego jak zakończyć ten spektakularny pościg wielkim wybuchem... ale wszystko przed nami w końcu za tydzień też są zajęcia...
Swoją przygodę z kodowaniem rozpoczęła też kolejna grupa Gimnazjalistów, którzy zapoznali się z programem Scratch i zrobili swoje pierwsze proste animacje!


sobota, 7 marca 2015

Piątkowe kodowanie...

Kolejna grupa młodych pasjonatów programowania rozpoczęła przygodę z kodowaniem w programie Scratch. I jak widać na załączonych zdjęciach piątkowe popołudnie minęło niezwykle pożytecznie i przyjemnie! Dzieci zapoznały się z podstawowymi funkcjami programu, dowiedziały się co to jest skrypt i jakie są podstawy jego tworzenia, modyfikowały i wprawiały także swojego duszka w ruch... A już na następnym spotkaniu stworzymy swoją pierwszą grę!


środa, 4 marca 2015

Pierwsze kroki w Scratch`u :)

Wczoraj odbyły się pierwsze zajęcia z nauki programowania w Scratch`u. Młodzi programiści z naszej Biblioteki wprawili swojego duszka - kotka w ruch, nauczyli go mówić, a nawet rysować kwadrat. Było dużo śmiechu i zabawy zwłaszcza kiedy okazało się, że kotek potrafi miauczeć. Za tydzień stworzymy wspólnie naszą pierwszą grę, ale póki co pierwsze koty za płoty!